Gregers Friisberg

Fjæsebogsboblen

Posted in Økonomi, Finanskrise by Gregers Friisberg on 23/05/2012

Det er godt 10 år siden, der gik hul på dot.com boblen. I 2001 drønede aktiekurserne på en lang række selskaber i den såkaldte “nye økonomi” i bund. En store del af egen-“kapitalen” i mange af dot.com virksomhederne viste sig at være varm luft. Koblet med 9/11 angrebet på Twin Towers i New York var det lige ved at udløse en global krise. Den fik vi dog først i 2008.

Nu er den gal igen i den ellers så lovende “nye økonomi”. Fjæsebogen – Verdens førende sociale netværk og IT-virksomhed, er gået “public” og udbudt en større mængde aktier på Nasdaq-børsen i New York. Det blev en meget mediehypet Global event, som alle medier over hele verden bøjede sig dybt i støvet for. – Og det i en grad så mange små investorer nu står delvist blanket af, efter at kursen de seneste dage er drønet over 30 pct ned.

De amerikanske børstilsynsmyndigheder er gået i gang med at undersøge, hvad der er gået galt. Det er en IPO (børsintroduktion), der har favoriseret insiderne i forhold til de mange marginaliserede outsidere, småinvestorer, der troede, at Wall Street også var den lille mands lille bid af den amerikanske drøm.

Ifølge Nasdaq-børsens stock quotes (børsnoteringer) kan man læse sig til følgende om udviklingen i de første dage efter børsintroduktionen:

Last Sale:$ 31
Change Net/%:3.03 8.9%
 1 Year Target: 45
Read more: http://www.nasdaq.com/symbol/fb#ixzz1vf1lf0iQ

Der er i alt tale om et fald på over 30 prct, siden aktien toppede i kurs 45 lige efter introduktionen og i løbet af den følgende tirsdag var faldet til 31 $ pr aktie.

I fjæsebogens bedste ånd var det en kamp mellem robot og menneske, som det malende beskrives i Huffpostens gennemgang af forløbet:

As retail investors have seen before, high-frequency trading can contribute to scary flash crashes

Dette volatile marked kunne udnyttes af hurtige day traders. Nasdaqs system kunne ikke følge med, når køb- og salgsrobotter bød ind og ud i markedet, med det resultat, at mange investorer ikke vidste, om de(r) var købt eller solgt flere timer efter, ordrer var afgivet. Og det bevirkede som sagt et marked, der hoppede vildt op og ned (volatilitet).
Èn ting var sikker: Insiderne havde nået at malke den mulige profit ud af IPO’en.  Lige op til børsintroduktionen kom nogle af de førende markedsanalytikere med nye analyser af Fjæsebogens forretningsmodel, der viste, at den fremtidige profit var vildt overdrevet i forhold til tidligere estimater.  Problemet er, at flere og flere af de nye brugere går på via smartphones, hvis skærme ikke giver muligheder for de reklamer, der skal give indtægterne til firmaet. Det var ikke de almindelige investorer, der fik denne information, før det var for sent.

Fjæsebogens forretningskoncept er dog mere komplekst end som så. Der vil kunne være store indtjeningsmuligheder i salg af oplysninger om kunderne. Der ligger i denne Big Brother informationskapitalisme et uudnyttet potentiale for forretningsmuligheder, som man man først lige er begyndt at tappe af. Men her står også mange andre virksomheder på spring. Fjæsebogens aktiv er her de over 900 mio brugere. Derfor kan det heller ikke udelukkes, at ballonen begynder at indtage luft igen, når den første skuffelse har lagt sig.

 

Advertisements

Comments Off on Fjæsebogsboblen

%d bloggers like this: